"Je kan echt mensen helpen"

Gea de Bruin - Leidinggevend triagist

Ik hou van de dynamiek die heerst op de huisartsenspoedpost. Dat je snel een inschatting maakt: hoe dringend is deze vraag? Hoe is deze persoon het beste geholpen? Dat is typerend voor het werk als triagist. Je kan in deze functie echt mensen helpen.   

Je bent het eerste aanspreekpunt voor patiënten. Dat vraagt heel wat van je communicatieve vaardigheden. Soms bellen mensen met een vraag die helemaal niet zoveel spoed heeft. Dan is het belangrijk dat je diegene snel geruststelt en advies geeft, zodat de lijn daarna weer beschikbaar is voor spoedgevallen. Mensen bellen in zo’n geval vaak uit bezorgdheid of twijfel. Dat houd ik altijd in mijn achterhoofd. Een vriendelijk woord kost niets, zeg ik altijd maar. Het geeft mij veel voldoening als ik ook deze telefoontjes naar tevredenheid afhandel.   

Het is voor mij geen probleem om te werken in wisselende diensten op tijden waarop veel andere mensen vrij zijn. Het maakt het werk ook wel weer bijzonder. En ik heb het altijd goed kunnen combineren met thuis, juist doordat ik overdag veel thuis kan zijn.   

Het is echt teamwork. Je werkt samen aan hetzelfde doel: spoedzorg bieden aan patiënten

Er is echt een gevoel van teamwork tijdens je dienst. Van hiërarchie is geen sprake, iedereen werkt samen aan hetzelfde doel; spoedzorg bieden aan de patiënten die het nodig hebben. De regiearts is aanwezig op de spoedpost, dus je kunt altijd overleggen over een casus. Ik vind ook dat er echte interesse is in elkaar. De sfeer is veilig. En dat is essentieel op een spoedpost, omdat je zeker ook ervaringen meemaakt die veel indruk kunnen achterlaten. Het is fijn als je dat samen kunt bespreken.   

Ik werk al sinds 2006 bij Huisartsenspoedpost Eemland, de laatste jaren als leidinggevend triagist. Ik coach nieuwe medewerkers tijdens hun inwerkdiensten. We zorgen dat zij goed begeleid worden zodat zij uiteindelijk zelfstandig als triagist gaan werken. Maar ik draai zelf ook diensten als triagist en behandel inkomende hulpvragen aan de telefoon. Ik ben als leidinggevende dus direct betrokken bij het werk. Ik vind het eigenlijk wel leuk als mensen naar mij toe komen. Ik zet heel graag mijn ervaring en kennis in om, naast de patiënten, ook collega’s verder te helpen.