Als u ons belt, hou dan de volgende gegevens bij de hand:
- Uw burgerservicenummer (BSN)
- Uw pasje van de zorgverzekeraar
- Naam van uw huisarts
- Uw medicijngebruik
U krijgt één van onze speciaal opgeleide medewerkers aan de lijn. Deze medewerker zal bij u verder doorvragen om een duidelijk beeld te vormen van uw specifieke situatie. Zo kunnen we goed bepalen hoe we u het beste kunnen helpen. Afhankelijk van uw situatie, krijgt u een afspraak op de huisartsenspoedpost of een telefonisch advies. De huisarts controleert altijd de adviezen die aan de telefoon gegeven worden.
Belt u voor iemand anders?
- Het is belangrijk dat u aanwezig bent bij de patiënt. Dat helpt ons om zo goed mogelijk een beeld te krijgen van de situatie en daarbij de juiste zorg in te schatten.
- Maak duidelijk waarvoor u hulp van de huisarts nodig hebt.
- Beschrijf de klachten van de patiënt:
- Welke gezondheidsklachten heeft de patiënt?
- Wanneer zijn de klachten begonnen
- Is er wat veranderd aan de situatie van de patiënt (bijvoorbeeld: de klachten zijn snel verergerd)?
- Is er al iets aan gedaan (bijvoorbeeld: pijnstilling, huisartsbezoek)?
- Houd de volgende gegevens bij de hand:
- Naam, adres, woonplaats/verblijfplaats van de patiënt
- Burgerservicenummer (BSN) van de patiënt
- Naam van de huisarts van de patiënt
- Medicijnen die de patiënt gebruikt en medische voorgeschiedenis
Bent u zorgverlener en belt u voor een patiënt of cliënt?
- Houd het zorgdossier en recente uitslagen bij de hand
- Meet (als het mogelijk is) de RR, pols, ademhaling, temperatuur. Bij diabetes meet u de glucosewaarden. Bij benauwdheid meet u de saturatie.
- Is er een niet-reanimerenverklaring?
- Is er een behandelwensenformulier?